تصویر هدر
مصاحبه مدیر عامل شرکت سوربن ترابر هوشمند با ماهنامه صنعت حمل و نقل

مصاحبه مدیر عامل شرکت سوربن ترابر هوشمند با ماهنامه صنعت حمل و نقل

1398-10-24دسته‌بندی نشده

تغییر سخت است
شرکتهای هوشمند حمل ونقلی نیاز به حمایت دارند


سیستم حمل و نقل هوشمند، مجموعهای از ابزارها، امکانات و تخصص هاست که شامل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژیهای نرم افزاری، سخت افزاری و مخابراتی بوده و به صورت یکپارچه به منظور بهبود کارایی و ایمنی در سیستم حملونقل به کار گرفته میشود. دسترسی به سیستم حملونقل در جوامع امروز به یک نیاز اصلی تبدیل شده است .صاحبان کالا، تجار، تولید کنندگان و تمامی مردم در سراسر دنیا برای انجام امور و گذارن زندگی خود به حملونقل نیاز دارند .پیشرفت تکنولوژی وارد عرصه حملونقل نیز شده است .امروزه دیگر انسانها با چهارپایان و گاری کالای خود را جابه جا نمیکنند.

چرا که دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده و معامله و تجارت مرزهای یک کشور را پشت سر گذاشته و کشورها با هم به مبادله می پردازند .دراین میان استفاده از حمل و نقل معمول و سنتی مشکلاتی را درپی دارد، موارد متعددی از قبیل آلودگی های زیست محیطی، خسارت های مادی و معنوی ناشی از تصادفات، اتلاف زمان و انرژی و همچنین معضلات ترافیکی از جمله چنین مشکلاتی به حساب میآیند که حمل و نقل به شیوه سنتی دیگر نمیتواند در حل این مشکلات به کار گرفته شود .در اینجاست که پای تکنولوژی به میدان حمل و نقل باز میشود و سیستم حمل و نقل هوشمند به کار می آید. ظهور و بروز تکنولوژهای نوین تحت وب و بهره گیری از هوش مصنوعی در زندگی بشر امروزی موجب شده است تا بسیاری از امور روزمره ای با سرعت فزاینده ای تحت تاثیر این فرایند قرار گرفته و علاوه بر تسهیل سازی ، دسترسی ها به اطلاعات ، امکانات و خدمات ، الگوی مناسبی از کنترل هدر رفت زمان با هزینه کرد بهایی ارزانتر را نیز در پی داشته باشد.


بدیهی است صنعت حمل و نقل هم از این قائده مستثنی نبوده و نمونه عینی آن در کشور ظهور و بروز شرکتهای تاکسی اینترنی هستند که ضمن کاهش بهاء خدمات ، امکان دسترسی آسانی را نیز برای متقاضیان مربوط فراهم آورده اند.
بی شک در حوزه حمل و نقل کالا هم لاجرم دیر یا زود می بایستی شاهد چنین تحولی بود و پر واضح چنانچه فعالان این بخش از صنعت برنامه ای در جهت تغییر رویکرد و رفتار سنتی و حرفه ای خویش نداشته باشند دیر زمانی نخواهد گذشت از این قافله در حال گذر که سرعت آن نیز کم نیست به دور مانده و به حاشیه رانده خواهند شد.
لذا با توجه به توضیحات مختصری که صدرا” بدان اشاره شد باید تمامی عوامل ذیمدخل در تحقق این تحول به موازات هم هدف و سیاست گذاریهای اصولی و مشخصی را برای خود ترسیم نمایند تا از این مرحله گذر غافل نمانده و به محاق نروند.


جهت تسریع و تسری چنین عملکردی ، نقش دولت بعنوان سیاست گذار و ناظر بر اجرای اهداف هدف گذاری شده بسیار اثر گذار خواهد بود ؛ چرا که با تدوین قوانین تسهیل گر و حمایتی و مقررات مدون و در عین حال فارغ از هرگونه بروکراسی میتواند این گذر را آسان و کم هزینه کند و بنگاهای اقتصادی فعال در این بخش از صنعت را به سمت و سویی سوق دهد که برآیندهای مثبت و مطلوبتری را بتوان بر آن متصور بود.
همچنین بخش عمده ای از چشم انداز ، اعتلا و استیلای اجرایی و عملیاتی شدن این مهم وابستگی انکار ناپذیری بر برنامه ریزهای مدونی خواهد داشت که دولت میتواند در قالب نقشه راهی که به منظور گذر از سیستم سنتی به مدرنیته تبیین می نماید ، شرکتهای بهره مند از سیستم هوشمند را در زمره شرکت های دانش بنیان تعریف کرده و از مزایایی منتفع سازد که ضمن ایجاد فضای ترغیبی ، گستره دامنه و ورود سایر شرکتهای غیر هوشمند را نیز به این عرصه تسریع و توسعه دهد.
از جمله این مزایا میتوان به در نظر گرفتن برخی از معافیتهای مالیاتی و ….اشاره داشت.
در خصوص واکاوی بیشتر این مشکلات و آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد حملونقل هوشمند،گفتگویی با ایرج نجفیزاد مدیر عامل شرکت سوربن ترابر هوشمند داشتهایم که به آن میپردازیم:
مختصری در خصوص نحوه فعالیت های شرکت سوربون ترابر هوشمند بفرمایید.
تاسیس شد و از همان ابتدا “89” شرکت حمل و نقل بین المللی و داخلی توانمند و سراسری سوربن ترابر در سال در اندیشه ارائه خدمات متمایزی بود تا در دو بخش اثر گذار حمل ( کاهش زمان و بهای حمل) که در بهای تمام شده کالا تاثیرات مستقیمی دارند ، ایفاگر نقشی متفاوت باشد .
شرکت سوربن ترابر خزر که به تازگی به شرکت سوربن ترابر “هوشمند”تغییر نام داده است ، تلاش نمود تا به جرگه خلاق و نوآور ورود پیدا کند و به منظور نیل به اهدافی که هدف گذاری نموده ، شرکتهای حملونقل هوشمند است ، گام بر دارد .
لذا از حدود دو سال پیش اقدام به طراحی و آزمایش اجرایی و عملیاتی بودن استارتاپی تحت عنوان اپلیکیشن ” بارمپ “نمود و پس از پشت سر گذاشتن آزمون و خطاهای عملیاتی برنامه مذکور در حال حاضر در حوزه حمل و نقل داخلی به کار گرفته شده واین امکان را نیز دارد تا از آن در بخش حمل و نقل بین المللی کالا نیز استفاده نمود.
از بارزترین ویژگیهای اپلیکشین ” بارمپ ” امکان فراگیر بودن آن است که هر استفاده کننده ای در هر نقطه ای از کشور که باشد میتواند با نصب برنامه مزبور از کلیه امکانات آن بهره مند گردد. به واسطه هوشمندی برنامه این امکان مهیا شده تا رانندگان بتوانند خط سیر خود را برنامه ریزی نموده و علاوه بر بار رفت ، بار برگشت، بارمپ خود را نیز از نزدیکترین انبار و محل بارگیری که تقاضای حمل آن در سامانه ثبت شده است، هماهنگ کرده و بدینوسیله ضمن جلوگیری از سرگردانی ، پیمایش خالی و همچنین هدر رفت زمان و سوخت را که بالطبع مشکلات زیست محیطی را بهمراه خواهد داشت، امکان بهره وری حداکثری را برای خود ممکن نماید.
به کارگیری برنامه تحت وب ” بارمپ ” برای صاحبین کالا نیز این امکان مهیا می سازد تا مناسبترین وسیله حمل مورد نیاز خود را منطبق با کرایه ای که رقابتی است در سامانه مذکور بیابند و با توجه به اینکه نرخ حمل یکی از شاخصه اثر گذار بهای تمام شده کالا می باشد در بحث کاهش تورمی حاصل از این مقوله را نیز متصور بود.
ناگفته پیداست که هر بنگاه اقتصادی برای دوام، نیاز دارد تا به سوی هوشمند شدن حرکت کند، اگر شرکتی خود مطمئنا” محکوم به فنا خواهد بود و بالطبع شرکتهای فعال در زمینه حمل را با مقوله هوشمندسازی همگام نکند و نقل نیز از این قاعده نمیتوانند منفک و استثناء باشند.
دستگاه کامیون ملکی و بیش از چند صد دستگاه کامیون تحت پوشش در 100 شرکت سوربن ترابر هوشمند با نظر دارد با تدابیری که دولت محترم در خصوص واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت اندیشیده است بتواند ظرفیت خود را به حداکثر توان عملیاتی افزایش دهد.
بی تردید با اجرای شدن این طرح و مالکیتی که شرکتها بر ناوگان خود خواهند داشت این امکان بوجود خواهد آمد تا تردد این دست از ناوگان تحت برنامه ای مشخص ،زمانبندی معین و مدیریت شرکتی اداره شوند.

تحقق این امر موجب خواهد شد ترددهای بودن بار در سطح کشور ناوگان به حداقل رسیده و ضمن جلوگیری از هدر اعتماد قابل اعتنائی نیز مابین صاحبین کالا و شرکتها ، رفت انرژی و بالا رفتن استهلاک محدثات جاده ای و ناوگان برقرار گردد و عملا” توان و قابلیت رصد ناوگان ، تحت مدیریتی هوشمند و یکپارچه ممکن شود.
شرکت سوربن ترابر در نقش فورواردری در خصوص صدور اسناد مربوطه و بازاریابی چه چالشهایی پیش رو دارید؟
نقش جایگاه فورواردری در دنیا بسیار متفاوت با نقش فورواردری در ایران است. فورواردری در دنیا به معنی دلالی بار نیست .اما این دیدگاه متاسفانه درایران موضوع جا افتاده ای شده است.
جاده ای ،دریایی ،هوایی ، انبارداری و… ، فورواردری به مجموع عملیات لجستیک با استفاده از شیوهای حمل ریلی به صورت مجزا یا ترکیبی از هریک از عوامل مذکور اتلاق میگردد.به عبارتی فورواردری در اصل وظیفه مهندسی حمل را برعهده دارد که بعنوان جانشین صاحب کالا وظایف هماهنگی و برنامه ریزی حمل از مبداء تا تحویل در مقصد نهایی بار را برعهده میگیرد
متاسفانه در بخش حمل و نقل داخلی نیز مشکلاتی در خصوص نحوه صدور بارنامه نیز مشکلات جدی وجود دارد بارنامه فیزیکی به شکلی که امروز اجرا میشود منسوخ شده است و در شرایط فعلی که عصر ارتباطات است دیگر معنایی ندارد. لذا جهت تسهیل در امور و سرعت بخشیدن به روند کنونی باید به سمت صدور بارنامه های الکترونیکی رفت. متصدی و دلالهای حمل و نقل در این میان بدون هیچ گیر و دارهای شرکت های حمل و بی آنکه دغدغه سرمایه گذاری های کلان شرکت ها را داشته و خود را درگیر مشکلاتی از قبیل بیمه ، ارزش افزوده ، مالیات و….. کرده باشند و مسئولیت و تعهدی در قبال این فعل و انفعالات فعالیت داشته باشند در خیلی از مواقع بر بازار حمل احاطه داشته و موجبات تلاطم و موج سواری بسیاری را در پی دارند که میبایستی فکر عاجلی نیز در این خصوص بعمل آید .


جان کلام اینکه امروزه باید با حذف بارنامه فیزیکی و جایگزینی آن با بارنامه الکترونیکی گام مهمی برداشت ؛ چون هنگامیکه شرکتی، سرمایهای را در بخش حملونقل هزینه میکند توقع دارد در تمامی شهرستانها بتواند بهراحتی فعالیت و بارنامه صادر کند. اما متاسفانه بهاینگونه نیست و با قوانین دستوپاگیر مواجه هستیم.
حملونقل بینالمللی بسیار محدود و کم شده است. آیا حمل بار داخل جوابگوی ، با وجود تحریم ها هزینههای شرکت هست؟
فضای رقابتی به گونه ای شده که بنگاههای حمل بار با حداقل نیرو و سرمایه به این عرصه ورود پیدا کردهاند و در مناقصه ها شرکت میکنند در نتیجه رقابت ناسالم ایجاد میشود. مشکل بزرگتر این است که صاحبان کالای توان پرداخت به موقع صورت حساب ها را ندارند و در عمل درصد کمیسیون شرکت با توجه به ، شرکت های دولتی فرسایشی شدن پرداخت صورت حساب ها و زمانبر شدن آن توجیهی ندارد. با این مشکلات واقعا داشتن شرکت حمل و نقل صرفه اقتصادی ندارد و درآمد به میزانی نیست که هزینه های شرکت تامین شود و این اثر مستقیمی هم بر بازار کار گذاشته و موجب کاهش امر اشتغال که از دغدغه های دولت نیز هست می شود.
در مقایسه با کشورهای هم سطح در حال توسعه، کشور ما در حوزه حملونقل در چه جایگاهی قرار دارد؟ چه عواملی موجب عقب ماندگی حملونقل کشور شده است؟
یک سری موفقیتها علت و معلولهای خودش را دارد. اگر رشد کشور ترکیه را شاخص قرار دهیم باید به دلیل این رشد توجه کرد. در کشور ترکیه واردات کامیونهای مورد نیاز با حداقل نرخ و بدون دریافت حقوق و عوارض گمرکی و….. صورت پذیرفت تا هزینه های سرمایه گذاری در بخش سخت افزاری در کمترین میزان ممکنه محقق گردد و از طرفی تنفسهای مالیاتی و بازپرداختهای وام بانکی اعمال شد تا شرکتها روی ریل درآمدزایی قرار گیرند. شرکتها رتبه بندی شده و اساس را برمبنای شرکت محوری قرار دادند نه راننده محوری.

ادامه مطلب را در پست بعدی خواهیم خواند.


نوشته مرتبط

درباره بارمپ
راهکارهای پیشنهادی جهت حل مشکلات حمل و نقل برون شهری

1398-10-01حمل و نقل

6 راه حل کلیدی مشکلات حمل و نقل ما در پست قبل به مشکلات حمل و نقل برون شهری اشاره کردیم، اما این پایان ماجرا نیست… برخی از راهکارهای حل این مشکلات عبارتند از: _ تمام خودروهای حمل بار در ایستگاه های بازرسی به صورت خودکار مورد بررسی قرار بگیرند. _ بارنامه ها به صورت …

ادامه مطلب
مشکلات حمل بار
حمل و نقل برون شهری

1398-09-30حمل و نقل

مشکلات حمل و نقل برنامه‌ریزی حمل و نقل کالا فرایندی است که به تصمیم‌گیری درباره سیاست ها و برنامه‌های سازمان حمل و نقل جاده ای کل کشور منجر می‌شود. هدف از فرآیند برنامه‌ریزی حمل و نقل، تهیه اطلاعات‌ موردنیاز برای تصمیم‌گیری درباره زمان و مکان است که باید در سیستم حمل و نقل ایجاد شود …

ادامه مطلب

ثبت ديدگاه

ایمیل شما منتشر نمی شود.