تصویر هدر
معرفی بارمپ

با “بارمپ” صدور بارنامه بدون واسطه را تجربه کنید.

1398-10-24دسته‌بندی نشده

 در پست قبل به گوشه ای از مصاحبه “آقای نجفی زاد”مدیر عامل شرکت سوربن ترابر هوشمند با ماهنامه صنعت حمل و نقل پرداختیم، در این پست به  ادامه مزایای وجود اپلیکیشن های حمل بار از جمله “بارمپ” میپردازیم.

 اما متاسفانه حسب آمار سازمان های ذی ربط بیش از ” 90 “درصد ناوگان کشور خود مالک است و موجب شده تا مدیریت یکپارچه شرکتی و نظارتی هم بر نحوه بکارگیری و روزهای عملیاتی ناوگان وجود نداشته باشد از مشکلات بزرگ کشور است و موجب تاسف است.

همچنان این شیوه در شرایط و دستور العمل های واگذاری ناوگان کماکان ادامه دارد. مضافا” اینکه در سطح تعامل و مراودات بین المللی توجه به پتانسیلی که وجود دارد عملکرد خوب و مناسبی نداشته ایم. با توجه به موارد فوق ، سرمایه گذار نیز به دلیل مشکلاتی که به اختصار بدان گریزی زدیم، تمایلی به سرمایهگذاری در حوزه را ندارد.
یکی از مهمترین ایرادات وارده به ضعف صنعت حمل و نقل کشور ادغام وزارت راه با مسکن و شهرسازی بود.

ایران دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است و در چهارراه دنیا قرار گرفته است. این موقعیت ممتاز متوالی اختصاصی ، کاربلد و متخصص خود را طلب میکند تا صرفا” در مسیر رشد این امر عملکردی پویا و درخور داشته باشد.اما وسعت وظایف وزارتخانه حال حاضر گاها” موجب میگردد اولویت صنعت حمل و نقل اولویت رده چندم آن باشد و امور آنچنان که بایستی به سرانجام برسد، اجرایی نگردد.
از طرفی سازمان امور مالیاتی ، ارزش افزوده و… همگام و توجیه با شرکتهای حملو نقل نیستند و این امر خود مشکلاتی را برای شرکت ها ایجاد کرده و هزینه های بسیار سنگینی را برای شرکتها تحمیل نموده است که بعضا تا مرز تعطیلی نیز پیش رفته اند.

بیمه تامین اجتماعی نیز حکایتهای خود را دارد و سدهای بسیاری را بر سر راه شرکت ها قرار داده است. در هر قراردادی بیمه تامین اجتماعی حتی اگر شرکت متضرر هم باشد درصدی را از کل قرارداد مطالبه میکند.

به عنوان مثال شرکت سوربن ترابر هوشمند قراردادی را با شرکت ایساکو داشت و بخش عمده هزینه بار برای این شرکت نقدی بود و راننده در محل تحویل بار کرایه خود را دریافت میکرد و حق بیمه خود را پرداخت میکرد و این 14 میلیارد تومان حمل انجام داده میشد اما در نهایت بیمه محاسبه کرد که شرکت “38” قرارداد نباید شامل ماده “14 “درصد حدود یک میلیارد سود کرده بود و سازمان تامین اجتماعی از محل 8در صورتیکه شرکت با سود میلیارد تومان قصد داشت حق بیمه مورد محاسبه خود را از شرکت متبوع دریافت کند که این گونه عملکرد مشکلات بسیاری را برای شرکت ایجاد کرد.

این نکته حایز اهمیتی است که بیمه تامین اجتماعی از قراردادی که را از شرکت مطالبه میکرد؛ و این بدان معناست که نهادی های مسئول “38” نقدی بوده ، موضوعیت مندرج در ماده در این زمینه نسبت به عملیات های مالی شرکتهای این چنین توجیه نبوده و عملا” چنین اقداماتی میتواند شرکتها را به ورطه نابودی بکشاند.

یا در داخل ، ارزش افزوده از جمله موارد نگران کننده در همه بخش های حمل و نقل است. کالایی که حمل میشود تولید میشود یا وارداتی است. این کالاها همه در مبداء ارزش افزوده را پرداخت میکنند بالاخص کالای وارداتی که در گمرک ارزش افزوده از آن کسر میشود اما مجدد در حمل نیز ارزش افزوده گرفته میشود.

حتی از مصرف کننده نیز ارزش افزوده دریافت میشود و چندین بار در مراحل مختلف توسط سازمان های مختلف ارزش افزوده دریافت اخذ میگردد.این توالی مطالبه ارزش افزوده که در نهایت فشار آن به مصرف کننده وارد خواهد شد امری سنجیده و ناصحیحی است که بایستی اصلاح گردد.

شرکت ها با قوانین متعددی از قبیل حق دسترسی، گمرک، بهداشت، محیط زیست، مالیات بیمه، سازمان راه، پلیس، استاندارد و… که بر آنها حاکم است روبه رو هستند.
به همین سبب است که با توجه به تمامی امتیازات جغرافیایی که کشور دارد در مقایسه با دیگر کشورهای در حال حاضر در بخش حمل و نقل رشد مناسب و منطقی نداشته ایم، توسعه
انجمن ها تا چه حد میتوانند در رفع مشکلات شرکتها و رفع موانع موثر باشند؟
در ساختار انجمن ها اعضاء هیات مدیره از میان مدیران شرکتهای حمل و نقل انتخاب میشوند و گاها” مشکلات انجمن ها از اینجا شروع می شود که برخی از این اعضاء به واسطه این عضویت رانتی برای منافع شخصی و شرکتی خود متصور میگردند.

هرچند تعداد این قبیل افراد شاید خیلی نیز قلیل باشند ولی همین تعداد حداقلی هم باعث فسادهای در بدنه انجمن ها میشوند که در نهایت موجب بی اعتمادی اعضاء و در نتیجه عدم کارایی آن میگردد. به عقیده بنده اعضاء هیات مدیره انجمن ها میتوانند متشکل از یک گروه مجرب و مورد وثوق از مدیران باسابقه ای باشند که سهامدار و یا عضو هیات مدیره هیچیک از شرکت های حمل و نقل عضو نباشند تا با فراغ بال در تصمیم گیری های کلان و خرد دولتی که اثر مستقیم بر عملکرد و تعالی شرکت های فعال دارد ، حضوری اثر گذار و با دیدگاه منفعت صنفی داشته باشند.
از دیگر مشکلات شرکت های حمل و نقل نرخ حمل است. امروز تعیین کننده نرخ حمل راننده است. بطوری که در درصد کمیسیون یک ریال بیشتر اخذ گردد سازمان با شرکت ها برخورد میکند.

اما از 8 حوزه حمل داخلی اگر از طرفی هم نرخ معینی برای رانندگان وجود ندارد و نرخ ها بسته به خیلی از شرایط از جمله عرضه و تقاضای بازار، شرایط جویی، دور بودن مقصد تحویل بار از مراکز بار که راننده بایستی برای بار برگشت خود چاره ای اندیشه باشد و…. در نوسان است.

 البته ناگفته نماند که رانندگان نیز با چالش های بسیاری از جمله افزایش قیمت کامیون و تعمیرات و … روبرو هستند که بایستی کرایه دریافتی ایشان نیز توجیه داشته باشد.

قراردادهای شرکت های حمل و نقل با صاحبان کالای عمده ، اکثرا قراردادهای تیپ است و صاحبان کالا که عمدتا شرکت های دولتی هستند اگر به تعهدات مالی و پرداخت به موقع خود عمل نکنند موجبات خسران بسیاری را در پی دارد که پیگیری وصول و یا در برخی موارد ارجاع شکایت آن به مراجع ذیصلاح مشمول هزینه و زمان طولانی است که بعضا” تا تعطیلی شرکتها هم پیش میرود.

ما در مقابل، اگر شرکت حمل و نقل طبق قرارداد با صاحب کالا، کالای مورد نظر را در روز مقرر حمل نکند یا در تحویل آن تاخیر داشته باشد متحمل جریمه های سنگین میشود که بلافاصله از محل مطالبات متعلقه کسر میگردد.به عبارت ساده تر مطالبات صاحبین کالا عندالمطالبه و مطالبات شرکتهای حمل عندالاستعاده است ! سامانه هوشمند تا چه حد به نفع راننده و صاحب بار است و تا چه میزان تمایل دارند با سیستم سامانه هوشمند کار کنند؟
در جابه جایی مسافر با سیستم هوشمند همانند تپسی و اسنپ به دلیل انحصاری که وجود دارد خیلی خوب عمل نشده است. توقع ما این است که در حمل و نقل کالای شهری و بین شهری تمهیداتی را در نظر بگیرند تا انحصار نشود. شرکت های توانمند باید در خصوص هوشمندسازی در تقدم قرار گیرند.
نظر جنابعالی در خصوص ادغام شرکتهای کوچک چیست؟ 

فرهنگ ادغام و همکاری شرکت ها با هم وجود ندارد در صورتی که ادغام شرکت های کوچک و تبدیل شدن به یک شرکت بزرگتر صرفه اقتصادی بیشتری دارد و کمک موثری در بقای شرکتها خواهد داشت.در گذشته شرکت هایی ثبت می شدند که نیازی به ناوگان نداشتند اما امروز شرکت های حمل و نقل ملزم هستند با توجه به درجه بندی که شده اند تعداد ناوگان مشخصی داشته باشند. 

البته شرایط برای خرید ناوگان به دلیل افزایش بیش از حد قیمت سخت شده و برای شرکت ها در برگشت سرمایه، صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.
آیا زیرساخت های لازم برای کار با سامانه های هوشمند مهیا شده است؟
نیاز است تا بارنامه هایی که به صورت فیزیکی صادر میشود جای خود را به بارنامه های الکترونیکی بدهند. با این مصرف سوخت صرفه جویی و حفاظت از محیط زیست و به تبع کاهش آلودگی هوا، در کاهش ترافیک تغییر کمک شایانی خواهد شد و همچنین وقت و زمان کمتری صرف عملیات حمل خواهد شد.

در این خصوص نیز نام های به آقای آخوندی وزیر وقت راه وشهرسازی فرستادیم و ایشان به سازمان حمل و نقل و راهداری کشور ارجاع دادند ولی متاسفانه مثل سایر موارد سازنده به دلیل عدم زیرساخت های لازم در نهایت عقیم و ابتر ماند. همچنین از نظر سخت افزاری و نرم افزاری نیز مشکلاتی داریم که باید هرچه زودتر مرتفع گردد .

 
انتظاری که از سازمان حمل و نقل و راهداری کشور داریم فرهنگ سازی در خصوص هوشمندسازی است. متاسفانه تغییر همیشه سخت بوده و گاها” مشاهده میگردد در مقابل این هوشمندسازی مقاومت میشود.

اپلیکیشن “بارمپ” دارای چه مزیت هایی برای صاحبان بار و رانندگان است؟
هوشمندسازی و وجود اپلیکیشن های حمل بار میتواند قیمت ها حمل را رقابتی کند.فساد موجود در حمل و نقل در اکثر مواقع در بحث تبانی برخی از انبارداران کارخانجات ، صاحبین کالا با راننده صورت می پذیرد.لذا هوشمندسازی با حذف عوامل انسانی ذیمدخل در این ارتباط این فساد را میتواند به حداقل رسانده و یا کلا” از میان بردارد.

شرکت های تولیدی که بارهای زیادی دارند از طریق انباردارها اقدام به جذب ناوگان میکنند.برخی از انباردارها با دلالها در ارتباط هستند که منشا فساد می باشند و هوشمندسازی سدی در جلوی راه این فساد است.

معرفی بارمپ

اپلیکیشن ” بارمپ ” بر روی گوشی رانندگان نصب میشود و بار را از این طریق جذب میکنند. با فرهنگسازی که انجام میدهیم قصد داریم رانندگان تحصیل کرده را جذب این حرفه کنیم. با اپلیکیشن “بارمپ ” دیگر نیازی نیست که راننده به پایانه مراجعه فیزیکی داشته باشد .باید پایانه های مجازی را گسترش دهیم. اپلیکیشن در اختیار صاحب کالا و متصدیان قرار میگیرد.

در این اپلیکیشن برای بارهای پروژه ای سیستم مجزایی طراحی شده است که پنل مدیریتی آن در اختیار شرکت میباشد تا نظارتهای لازم از قبیل مدیریت نرخ حمل از این طریق صورت گیرد و در اختیار رانندگان قرار داده شود.

بارهای عمومی را در معرض دید رانندگان قرار میدهیم که رصد و جستجوی بار توسط رانندگان نیز در آن پیش بینی شده است. در این اپلیکیشن به رانندگان شایسته و منضبط امتیاز داده میشود. این امتیاز مزیت ها و مشوق هایی را از جمله دریافت وام، لاستیک قسطی و … برای رانندگان در قبال میزان خدماتی که ارائه میدهند ، دیده شده است. 

طراحی ، اپلیکیشن “بارمپ” کاملا از لحاظ فنی و عملیاتی مطالعه شده است و با مطالعه روی نقاط ضعف و قوت ها شده و میتواند بسیاری از مشکلات صاحبان کالا، رانندگان و شرکتهای حمل و نقل را به حداقل برساند. 

در خصوص آموزش اپلیکیشن به رانندگان چه اقداماتی انجام دادهاید؟
در پایانه استان تهران همکاران حضور دارند و مراحل نصب اپلیکیشن را توضیح میدهند،کار با آن بسیار ساده راننده به راحتی میتواند آن را کند. فیلم آموزشی نیز در این خصوص مهیا شده تا چنانچه راننده ای با نصب ،است و کارکرد گوشی های هوشمند ناآشنا می باشد یکی از اعضاء خانواده ایشان بتواند از مزایای برنامه مذکور استفاده کرده و اطلاعات دریافتی را به این قبیل از رانندگان انتقال دهد.

با توجه به مشکلاتی که شرکتهای حملونقل با آن مواجه هستند چشم انداز حملونقل است . آینده را چگونه ارزیابی میکنید؟
باید به این موضوعکه بدنه خود سازمان حملونقل و همچنین دولت، پیر است، توجه شود، باید سیاستگذاری ها به صورتی باشد تا راه برای ورود نسل جدید ، ایده های نو و تکنولوژی روز دنیا باز باشد. در هر حال شرکت های حمل و نقل به سمت حمل و نقل سیستمی و تکنولوژی پیش میروند اما شایسته است در مسیر این تحول و توسعه تکنولوژی، سازمان های مرتبط نیز با شرکتها پیشرو ، همراه شوند.

حمل و نقل کشور همانند سایر صنوف وابسته به متغییرهای متعددی است که چشم اندازها را غیر قابل پیش بینی می نماید. در نتیجه چشم اندازی برای حملونقل نمیتوان پیشبینی کرد.اما نکته حایز اهمیت اینکه تا حیات ادامه دارد حمل و نقل جز لاینفک حیات بشریست. پسامیدوارم سازمانهای ، نهادی و ارگانهای موازی در تصمیم سازی های خود در نهایت منافع ملی را در نظر داشته و با کاستن از مقررات و قوانین دست و پا گیر و تسهیل سازی در فرآیندهای اجرایی و عملیاتی یارگیر شرکت ها بوده تا هم کاهش نرخ بیکاری شده و هم به بهترین شکل در عرصه خدماتی در خدمت ملت شریف ایران زمین باشیم.

به عنوان سخن آخر اگر صحبتی دارید بفرمایید: 

نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهد و از ورود به اجرا و تصدیگری دوری کند.بهتر است شرکت های اگر دولت آیتی که دراجرا تجربه ای ندارند و به نوعی تبدیل به دلالان دیجیتالی شده اند و با مسئولیت ها مترتب اسناد حمل و نحوه تعامل با راننده آشنا نیستند را به نحوی ساماندهی نمایند که منجر به کاهش مشکلات موجود شوند نه باری مضاعف بر گرده صنعت حمل و نقل کشور.

این مجموعه ها باید زیر نظر شرکت های حمل و نقل با تجربه رشد پیدا کنند. ما میخواهیم به سمتی برویم که شرکت های حمل و نقل با استارت آپ هایشان بتوانند خدمات خود را تسریع دهند و کالا به راحتی برای صاحبین کالا قابلیت رهگیری و مانیتورینگ داشته باشد و به جهت بکار گیری تکنولوژی های به روز امکان فساد و قاچاق به حداقل میزان خود برسد.
شرکتهایی همانند سوربون ترابر هوشمند که با صرف هزینه های گزاف و سرمایه گذاری کلان قدم در این راه گذاشته اند باید مورد حمایت قرار گیرند، زیرا تخصص و امکانات لازم را دارند و همچنین برنامه ای تدارک دیده اند که مزایای آن در آینده ای نه چندان دور ملموس تر خواهد بود.


ثبت ديدگاه

ایمیل شما منتشر نمی شود.